Nyheter
Är inte Excel lika fint som Keynote?
I vår bransch prisar vi kreativitet, effekt, smarta kommunikationslösningar
och annorlunda PR-trick som sticker ut. Men inte logistik, planering och
produktion. Varför är det egentligen så?
och annorlunda PR-trick som sticker ut. Men inte logistik, planering och
produktion. Varför är det egentligen så?
Ända sedan jag började i den här branschen för snart 20 år sedan har jag
sett hur vi lyfter kreativitet, planning, kommunikation och effekt. Vilket vi
självklart ska fortsätta göra. Jag gör det själv och kommer fortsätta göra
det.
sett hur vi lyfter kreativitet, planning, kommunikation och effekt. Vilket vi
självklart ska fortsätta göra. Jag gör det själv och kommer fortsätta göra
det.
MEN – varför pratar vi inte mer om det som gör att våra
kommunikationsinsatser existerar över huvud taget? Varför finns det ingen
tävling i branschen som hyllar insatser inom logistik, deltagarhantering,
ekonomi och produktionsledning?
Alla hjältar där ute som ser till att eventet och aktiveringen håller
minutschemat, att alla deltagare smidigt checkar in och loggar in, att alla
får varm mat samtidigt, att transporterna går när de ska med korrekt antal
resenärer, att crew-maten planeras in och serveras på ett bra sätt, att
budgeten hålls, att värdar involveras i tid, att projektplanen följs och att vi
kreatörer får rätt förutsättningar för att kunna göra ett så bra arbete som
möjligt.
Ja, varför hyllas inte dem? Är Excel inte lika fint som Illustrator eller
Keynote?
Vi som arbetar i branschen vet att alla dessa delar är fullständigt
avgörande för att budskap ska nå fram, att målgruppen ska bli berörd och
att engagemang ska skapas. Varje gång jag är på ett genomförande så slås jag över hur otroligt det är att allt faktiskt flyter på och fungerar. Att alla delar är synkade och
planerade in i minsta detalj. Och det är självklart ingen slump.
Vi borde egentligen starta en ny branschtävling; GULDKOLUMNEN
Med kategorier som:
Årets snabbaste seating
Årets flyghantering
Årets smartaste transportlösning
Årets produktionsplan
Årets crew-schema
Årets deltagarhantering
Årets rumslista
Årets doer
Så tack till alla er som med hjälp av bla Excel, ordning och reda, planering
och en otrolig känsla för detaljer gör att vi smått flummiga och narcissistiska strateger och kreatörer får massa applåder. Egentligen är dom till er.
och en otrolig känsla för detaljer gör att vi smått flummiga och narcissistiska strateger och kreatörer får massa applåder. Egentligen är dom till er.
Daniel Da Silva
Executive Creative Director