Nyheter

Den sköna lirarens uppgång och fall

En del av EVENTYR NINE YARDS serie sommarkrönikor 2023

Kanske är det semesterns reseplanering, eller bara den extra tiden i en bil, som fått mig att börja fundera kring hur vi egentligen ser på framgångsrika projekt. Visst är det “resan som gör mödan värd” men är det inte dags att vi blir bättre på att ta sikte på målet? Utan ett tydligt definierat mål finns det en risk att vi bedömer resultatet baserat på resan dit. Men om man ska till Jönköping så spelar det ju mindre roll hur rolig bilresan var, om man ändå hamnar i Örebro*

* Även om Örebro är en utomordentligt trevlig stad!

 

“Tjena Brorsan!”

Jag hinner knappt innanför dörren innan säljaren har både uppmärksammat mig och blivit kompis med mig, inte mig emot. Jag gick dit för att köpa ett par byxor och det var precis det jag lämnade med. Detta tack vare denna säljare och hans förmåga att få mig att känna mig som en kompis snarare än en kund. 

 

Han rekommenderade den byxa som skulle passa bäst på mig och gav mig uppmuntrande ord kring passform och stil när jag klev ur provhytten. Jag lämnade inte bara med ett par byxor, utan med ett par byxor som fick mig att känna mig snyggare och bekvämare än jag vanligtvis gör.

 

Men om man skulle försöka se på det rent objektivt då, var detta de byxor som passade mig allra bäst i hela världen, eller ens i butiken? Förmodligen inte. Mer troligt var att det var de byxor som “min polare” helst ville sälja som låg inom ramen för det jag letade efter. Så en skön lirare och en skicklig försäljare, som kopplade ihop rätt kund med rätt produkt.

 

Detta fick mig att fundera på just det här med vad som egentligen är “den bästa produkten”. Ofta avgör vi det utifrån en utvärdering, men stämmer de alltid? I fallet med byxorna skulle jag förmodligen gett dem högsta betyg utifrån min upplevelse, även om byxorna i sig förmodligen inte var de bästa.

 

Översatt till vår bransch så pratar vi om lyckade projekt. Men lyckade enligt vad? Mätningarna blir såklart bättre och bättre men i varje projekt finns det säkert 20 möjliga resultat som alla skulle kunna värderas som lyckade. Men vi vill ju inte åt det lyckade resultatet, utan det absolut bästa.

 

Visst finns det en risk att ett betryggande snack och övertygande argument kan leda oss till konsensus kring att resultatet var det bästa, fastän det “bara” var lyckat.

 

Men det är ju inte så enkelt, för med handen på hjärtat så kan vi väl alla enas om att ett event för 500 pers är lite mer komplext än ett par byxor? Så vägen till det gemensamma målet är varken enkel eller lätt.

 

Samtidigt är en tydligare enad bild på vart vi ska från början det bästa sättet för att jämföra om vi faktiskt levde upp till det i slutet. Det kan även fungera som en fyr att styra mot när projektet stöter på utmaningar längs vägen, vilket är en rätt tacksam bonus.

 

Så sitter jag då på den ultimata lösningen?

 

Näe, den finns nog inte riktigt. Men vi kan väl tillsammans försöka klura ut hur den skulle kunna se ut? För är det något jag vet så är det att vår bransch skulle må bra av lite mindre “sköna lirare” och lite mer fokus på vad som faktiskt är det bästa resultatet!

Patrik Eriksson

Content Producer