Nyheter
Jag har varit på konferens
En del av EVENTYR NINE YARDS serie sommarkrönikor 2023
—
Konferens. Ett ord som kan betyda lite vad som helst. För du har alldeles säkert, precis som jag, upplevt konferensvärldens toppar och dalar. Underbart uppstyrda och kreativt förlösande konferenser i upplyftande miljöer – men även rum utan syre, post-it-lappar med uselt lim, ändlösa PowerPoints, torra kakor och beskt kaffe.
Så, vad är det som skiljer en bra konferens från en dålig? Vår tids orakel i Delfi – Chat GPT – anser att ”framgångsrika konferenser kräver uppmärksamhet på detaljer, effektiv kommunikation och fokus på att skapa värde för deltagarna. Flexibilitet och anpassningsförmåga är också avgörande då oförutsedda omständigheter kan uppstå”.
Lite stelt, så klart. Men ändå, i grund och botten, handlar det ju alltid om människorna. De som deltar, och minst lika mycket de som arrangerar.
För ett tag sen var det dags för vår interna konferens där kollegor från hela Norden stämt träff med varandra ute i vildmarken. Och med vildmarken menar jag givetvis ett fint hotell med mjuk säng, fluffig kudde och trerättersmiddag. Förutsättningarna var med andra ord så bra de kunde vara.
Men livet har lärt oss att det ändå krävs lite mer än en fluffig kudde och en skön middag för att skapa en minnesvärd upplevelse. Och så här en vecka efter konferensen är jag fortfarande snudd på häpen och till brädden fylld av beundran över vad mina konferensarrangerande kollegor lyckades leverera.
Vi som jobbar på LIWLIG Group består av ett antal grymma event- och upplevelsebyråer från både Finland, Sverige, Norge och Danmark. Totalt var vi i runt 250 glada laxar som skulle ta in information, samverka och umgås med varandra. För att det ska lyckas krävs en näsa för både administration, logistik, spontanitet och kreativitet. Den sista parametern blir än viktigare när vildmarken till exempel bjuder på monsunregn första dagen.
Där i vildmarken, infriades inte bara förväntningarna, det blev en merupplevelse av häpnadsväckande mått. Eller vad sägs om att de nordiska vd:arna presenterade strategier genom att dansa till eurodisco? Eller att vi under middagen fick vara med om en japansk game show? Eller att vi under två dagar fick se och höra passionen och stoltheten som genomsyrar varje person som jobbar på det här företaget?
Euforin nådde nog sin kulmen när strategen Martin Lee iförd en blommig klänning rev av det legendariska riffet från Guns n’ Roses Welcome to the Jungle och min content-kollega Anna Hellström började sjunga på samma låt med god hjälp av ett flertal kollegor. En scenshow som Håkan skulle avundats. Hatten av och så vidare.
Vad vill jag då säga med det här? Jo, att jag – precis som Chat GPT – vet att engagemang och passion är absolut avgörande för att lyckas inom Employer Engagement. Jag vet också att det helt enkelt handlar om att ge mycket av sig själv för att få tillbaka tusenfalt. Däri ligger skillnaden som avgör.
Det – och att boka EVENTYR NINE YARDS när det vankas konferens. Efter två dagar i vildmarken är jag fullkomligt övertygad om att vi är bäst på det vi gör.
Mariana Valderrama Gaete
Content Manager