Digitalt event
Kickoffen med minskade CO2-utsläpp
Kund
Söderberg & Partners
Uppdrag
Söderberg & Partners tog 2019 beslutet att från och med 2020 skulle varannan medarbetarkickoff vara digital. Därigenom skulle de kunna spara in den miljöbelastning som resorna för 2000 medarbetare annars skulle innebära. Utmaningen blev att skapa en digital kickoff som förmedlar samma affärsmässiga budskap som vanligt och som samtidigt skapar interaktion, engagerar, underhåller och ger välbehövd energi som deltagarna därefter tar med sig in i sitt vardagliga arbete.
Lösningen
Vi skapade en digital sändning som genom en tydlig röd tråd lekte med TV-format som alla kan relatera till; nyhetsinslag, väderprognoser, reporter på stan och soffintervjuer. Istället för att få helgens väder fick tittarna ta del av en analys av finansvindarna, senaste resultatsiffrorna och annan matnyttig information. Deltagarna engagerades genom interaktionsverktyg där de både kunde ställa frågor som togs upp i programmet och dela med sig av sin egen analys av bolagets framtidsprognos.
Resultat
Oavsett var alla befann sig skapades en känsla av samhörighet. En känsla av ett vi. En känsla av att alla är sammankopplade. Deltagarna fick också ta del av viktiga affärsuppdateringar, lärdomar och lösningar kopplat till Covid19-situationen samt en hel del underhållning, både intern och extern. Genom den digitala kickoffen undvek vi 4 700 kg i koldioxidutsläpp, vilket till exempel motsvarar laddning för 5 miljoner smartphones.