25/9/2023

7 tips om hur du kan öka din kreativa förmåga

Jag erkänner! Jag är inte helt bekväm nu. Att komma med tips och idéer skulle ju kunna uppfattas som rätt stroppigt. Eller? Men, kärleken till det jag gör och brinner för är dock större än min rädsla, så det är med stor ödmjukhet som jag fortsätter skriva. För det jag vill dela med mig av är saker jag påminner mig själv om dagligen i min strävan att utveckla mig själv och andra runt omkring mig.

Jag är lyckligt lottad som får använda min kreativitet i mitt arbete. Tänk vilken ynnest! I egenskap av att vara Executive Creative Director på Eventyr Nine Yards har jag förmånen att leda det kreativa arbetet framåt på byrån. Att jag också förväntas vara kreativ i en miljö av tighta deadlines och hög verkshöjd, det ser jag som grädden på moset, smöret i såsen, bearnaisen på biffen. Jag arbetar nära många av våra kunder och tillsammans med mina fantastiska kollegor skapar vi idéer och koncept. Och jag fullkomligt älskar det!

Under mina snart 20 år i branschen har jag varit med om en hel del, både blivit hyllad och känt mig misslyckad. Jag har samlat på mig lärdomar och erfarenheter av såväl framgångar som motgångar. Ur detta har jag utvecklat några tankar som jag bär med mig och som hjälper mig i mitt kreativa arbete.

Så med det sagt, här är några tips på hur du kan öka din kreativa förmåga.

1. Tänk innanför boxen  En klassisk brain storming med lösningar som skjuts runt i rummet utan något mål eller definierad utmaning har sällan lett till något bra. Så, tänk tvärtom. Effektiv kommunikation skapas av kreativitet i rätt riktning. Starta med en kreativ brief, med insikter och strategier. På så vis kommer du och de du arbetar med att kunna kreera i samma riktning och ha fokuserad inspiration. Samla gänget, gå igenom riktningen. Sen kan ni skjuta på – i samma riktning mot målet. Det blir inte bara bättre, det blir också mycket roligare då ni skapar tillsammans och utvecklar varandras tankar och idéer.

2. Var nyfiken  Vi lever i en värld som är i ständig förändring. För att skapa riktigt bra grejer behöver vi ha koll på trender, innovationer och nyheter. Men kommunikation handlar om människor och för att kunna skapa intressanta och effektfulla idéer och koncept behöver vi framför allt förstå människor; hur de tänker, vad de känner och vad de drömmer om. Det finns mängder av sätt och otroligt mycket data som kan leda till bra insikter men inget slår att prata med målgruppen. Så, var nyfiken och fråga, fråga massor. Jag lovar att du får mängder av bra och användbara svar. Vi människor gillar ju att bli uppmärksammade.

3. Arbeta tillsammans med människor som inte tycker och tänker som du.  Att sitta själv i en kreativ process är sällan den ultimata lösningen. Gå därför ihop med andra människor som tänker annorlunda än vad du själv gör. Då kan det nämligen uppstå lite skav i processen. Och skav är det bästa som finns. För skav kräver eftertanke och lösningar. Skav driver processen framåt. Men för att skav ska transformeras till någonting bra krävs nyfikenhet, ödmjukhet och öppenhet. Utgångspunkten är ju så klart att respektera varandras åsikter, en regel både ute i vida världen och i vår bransch. Genom att föra en lösningsfokuserad dialog är jag säker på att ni tillsammans kommer komma fram till saker du inte hade landat i om du jobbat själv på din kammare.

4. Var transparent Vi är alla olika och trivs med olika typer av processer. Jag gillar att vara transparent i den kreativa processen. Jag gillar att testa idéer på andra, ringa kunder och bolla mitt i processen, dra in kollegor i mötesrum för att höra vad de tycker och tänker. Det leder till skapandet av en oerhörd kraft där vi tillsammans använder hela gruppens samlade kreativa kapital. Jag tror att en viktig del i den kreativa processen är själva berättandet, att sätta ord på tankar och förmedla dem till andra som kan ta vid och komma med nya instick. På så vis utvecklas inte bara själva idén utan även du själv. Att låta gruppen vara en del av processen skapar den ultimata lösningen.

5. Struktur leder till kreativitet Det är vanligt att kreatörer säger att de jobbar bäst under press. Jag kan intyga att det i vissa fall stämmer. Men då vi sällan är själva i en process är det av yttersta vikt att hålla deadlines och att kommunicera med övriga i teamet. Hitta därför en process som inte bara du trivs med, den ska funka för alla involverade och det är viktigt att se till att alla följer den. Det kommer leda till harmoni, high fives och hejarop snarare än oroliga mail med många fråge- och utropstecken. Tro mig. Jag talar av erfarenhet…

6. Stå på dig Allt som är nytt kan kännas obehagligt och otryggt i början. När det gäller den kreativa processen så kommer vi ofta till ett läge där vi får ”mothugg” på våra tankar och idéer. Det behöver inte betyda att det inte är bra tankar och idéer, snarare att människor som är nya till tanken inte känner sig trygga med den. Här gäller det att ibland våga stå på sig, att hitta nya förklaringsmodeller och att våga tro på sin idé. Det finns ingen bättre känsla än när man har stått på sig för en idé som i slutändan visar sig vara succé. Det finns i och för sig ingen sämre känsla än när man fightats för en idé som visade sig vara katastrof. Men det är smällar man får ta någon gång också. 

7. Var ärlig  Känner du dig osäker. Be om hjälp! Förstår du inte. Fråga! Är du nöjd och stolt. Berätta det! Ser du andra som behöver hjälp. Stötta! Ser du andra som briljerar. Applådera!

Där var de – mina tips om hur man kan öka sin kreativa förmåga. Jag tror stenhårt på dem och försöker alltid att hålla mig till dem i mitt arbete. Hoppas att de här tankarna kan väcka något hos dig som kan hjälpa dig med din kreativa process.

Daniel Da Silva Executive Creative Director

Transparens och äkthet: Vägen framåt för Event och Brand Experience

11/3/2024

Genom att avlägsna det överflödiga och fokusera på äkthet, kan vi hitta en perfekt analogi för den nya eran av varumärkesupplevelser som vi står inför.

Dina problem är viktigare än vad du kanske tror

22/2/2024

Låt oss ge oss ut på en resa av introspektion och fördjupa oss i betydelsen av samarbete när vi navigerar utmaningar på arbetsplatsen. Dessa principer katalyserar innovation och driver organisationer mot förändring.

Förändringens nödvändiga smärta: en resa mot bestående resultat

14/2/2024

Människans vilja att förändra och rädslan för smärta och uppoffring är en ständigt pågående kamp inom oss. Nathalie Bishop, Head of People & Culture, utforskar paradoxen i vår mänskliga natur.

EVENTYR NINE YARDS är ett av Sveriges 10 starkaste varumärken i kommunikationsbranschen

6/2/2024

För femtonde gången har vi äran att bli nominerade i tävlingen Årets Byrå. Dessutom är vi för andra året i rad nominerade i den prestigefyllda kategorin ”Agency Image” tillsammans med nio andra byråer i Sverige.

Lösningarna finns mitt framför oss – varför använder vi de inte?

24/1/2024

Vår hållbarhetschef Josefin Mill är inte nöjd! Framtiden är inte oviss, lösningarna finns mitt framför oss – varför använder vi de inte? Läs hennes viktig krönika här!

Spontanitetens utrymme i en uppbokad värld

20/12/2023

Under julledigheten bjuder EVENTYR NINE YARDS på en serie julkrönikor. Njut av inspiration, reflektion och framtidsspaningar.

LIWLIG - THE NORDIC EVENTS AGENCY // FINLAND - SWEDEN - NORWAY - DENMARK - GLOBAL // WE TURN MOMENTS INTO MOMENTUM

CONTACTS