EVENTYR NINE YARDS tog hem guldet i det mycket prestigefyllda Publishingpriset.
Publishingpriset är en årlig jurybedömd pristävling för annonser, digitala publikationer, filmer, webbplatser, tidningar mm. EVENTYR NINE YARDS var finalist i kategorin ”Varumärkesfilmer B2B” för sin produktion för Swish ”En gång i tiden”.
-Idén grundades i att vi skulle skapa filmer som visar hur otroligt smidigt Swish är tillskillnad från historiska betalmedel. Vi alla var lite chockade över att Swish bara hade funnits i lite mer än 10 år och filmidén byggde på just hur självklart vi tar Swish idag, säger Annette Mörk, content producer på EVENTYR NINE YARDS.
Produktionen gjordes tillsammans med produktionsbolaget Favela och huvudrollen spelades av Emma Peters.
-Vi tog fram fyra roliga scener ur olika tidsepoker som visar hur Swish blivit en självklar del i vardagen. Det var en riktigt rolig filmproduktion att göra och tack vare Swish mod och alla talanger som bidrog så fick filmerna stor spridning, säger Annette.
Samarbetet med Swish startade när EVENTYR NINE YARDS producerade deras 10 års jubileum och kampanjen blev en förläning av samarbetet.
-Inför vårt stora 10-årsfirande hjälpte Eventyr Nine Yards tillsammans med Favela oss att ta fram fyra filmer som med träffsäker humor och igenkänning visar precis hur orimligt krångligt, obekvämt och långsamt livet var innan Swish. Briljant, tyckte både vi och publiken, att döma av alla skratt, säger Charlotta Lindblad, head of Communications Swish.
Bidragen bedömdes av en jury bestående av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister, redaktörer och UX designers. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier. Filmer bedöms på manus, design, regi och filmfoto.